Open Brains – verslag editie 4

Open Brains, deel IV – slotakkoord 2019

Op 12 december was alweer de laatste van de vier Open Brains sessies van dit jaar. Wat in september nieuwsgierig begon, is in korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het IMPACT!-programma. Een groep zeer gevarieerde ‘experts’ brainstormen op basis van het business model canvas over een specifieke vraagstelling van een student, ondernemer, manager met een nieuw idee, concept, innovatie. Het geheel onder leiding van Blue Hub.

Jorn Behage en de bio composieten kano

Concept.

Deze keer pitchte Jorn Behage van Ekkehart zijn nieuw concept: Arapaha. Een productlijn gemaakt op basis van bio composieten en daardoor 100% recyclebaar en in theorie oneindig te gebruiken. De bio composieten moeten binnen 1 jaar geoogst kunnen worden uit suikerhoudende gewassen en vormen geen extra belasting voor het bestaande gewassen areaal. Ekkehart is zover dat ze, samen met producenten, in staat zijn om consumentenproducten te maken. Hun doelstelling is om dit in het ‘luxury’-segment te doen vanwege prijs en toegevoegde waarde. De doelgroep is gebaseerd op een levenshouding: ‘my choice matters’ en niet op socio-demografische variabelen. De propositie van het product is: ‘ill be back’. Er wordt nog hard gewerkt aan de ‘achterkant’ van het concept. Met namen de logistieke component: hoe en waar gaan consumenten hun producten inleveren is een uitdaging. Middels het logo (een soort QR-code) kan de consument het verhaal achter het product beleven. Op dit moment is een luxe badmat in ontwikkeling en een geavanceerde kano voor sportief gebruik.

In deze fase van de conceptontwikkeling onderzoekt Ekkehart welke (andere) product/marktcombinaties mogelijk zijn. En wat eventueel de ideeën zijn ten aanzien van het logistieke concept (m.n. recycle-traject).

Ideeën.

Vervolgens ontstaat er een levendige discussie omtrent de vragen. Opvallend is dat er nog tal van andere ideeën naar voren komen tijdens de discussie en het plakken van post-its op het business canvas model. Een mooie bijvangst voor Ekkehart. Er wordt gekeken naar bouw, horeca, statiegeld-concepten, medtech industrie, verpakkingen, gebruiksvoorwerpen van bedrijven als Curver, Tupperware en Elho. Het uiteindelijke doel is om 1.000 ambassadeurs te creëren voor het bio composieten merk: Arapaha. Op deze ochtend zijn er in ieder geval al 10 bijgekomen!

Meer nieuws van IMPACT!

Verslag: ‘Lang leve de vergrijzing’.

Verslag: ‘Lang leve de vergrijzing’.

Verslag IMPACT!-expert talk: ‘Lang leve de vergrijzing’. Op donderdagavond 5 september was er een mooi programma lezingen in het kader van de expert talks van IMPACT!. Vier sprekers die ieder vanuit een eigen businesscase elementen van de ouder wordende samenleving...

Terugblik: Meet the Neighbours

Terugblik: Meet the Neighbours

Euregio in perspectief - Meet the neighbours Ze kwamen onbevangen en deels onwetend per bus aan! Zo’n 35 Duitse designers uit Aken en omgeving bezochten Cube design museum in het kader van het IMPACT! programma donderdag 22 augustus. Zo’n 75% was nog nooit in Cube...

Terugblik: Workshop Speculative Design

Terugblik: Workshop Speculative Design

Theo Ploeg gaf deze workshop als onderdeel van de reeks Summerschool masterclass van Cube's IMPACT! programma. Eentje met een pittige inhoud: speculatief design. Een methode waarbij de designer zich niet zozeer bezig houdt met een duidelijk omschreven probleem, maar...

Verslag Masterclass ‘Value Proposition’ – Paulien Strijland

Verslag Masterclass ‘Value Proposition’ – Paulien Strijland

Terwijl buiten de temperatuur van 38 graden wordt aangetikt, verzamelen binnen in het Cube design lab, een aangenaam gekoelde ruimte, 10 nieuwsgierige personen zich voor de masterclass ‘Value Proposition’. De masterclass wordt gegeven door Paulien Strijland,...

Terugblik: Hans Kasper (Silverbrains) – ‘Aging Society’

Terugblik: Hans Kasper (Silverbrains) – ‘Aging Society’

Over de ouder wordende samenleving & mobiliteit. Tijdens de IMPACT- talk op 28 mei in Cube design museum liet Hans Kasper (Silverbrains) zien dat een ouder wordende samenleving ook een zegen kan zijn. Alles draait daarbij om het begrip ‘mobiliteit’: Het (on)gemak...